Kortere skoledage

Vi skal have kvalitet i stedet for kvantitet i skolerne. Vi skal have skoleglade børn - frem for skoletrætte børn. For kun på den måde er de læringsparate.

Jeg elskede at gå i skole. Lige fra allerførste skoledag. Jeg var typen, der havde spidse blyanter, styr på hvilke bøger, der skulle med hvilke dage – og jeg strøg hjem og skrev stil, når vi fik den for.

Okay. Jeg var nok ikke som de fleste. Men jeg kunne virkelig godt lide at gå i skole.

Jeg gik ellers i en klasse, som de fleste lærere frygtede. Men der var også nogle lærere, som faktisk holdt af os. Og det var dem, der lærte os en masse.

Da min søn startede i skole for nogle år siden, var han også topmotiveret. Han havde virkelig glædet sig. Men der gik ikke lang tid, før trætheden ramte ham – og siden har det været så som så med begejstringen. Nogen dage kan den ramme ham. Men generelt set, så er han allerede her i 3 klasse en form for skoletræt.

Hans lillesøster, der går i 1 klasse, ligner mere sin mor. Men hun er også træt. Hun udviser mere begejstring. Men der er dage, hvor hun bare ikke orker.

Skoledagene er simpelthen blevet for lange. Da jeg startede i børnehaveklassen i 1978 gik vi i skole i 2 timer. I 1. klasse fik vi så 3 timer om dagen – og sådan steg det gradvist.

Nu har børnene 6 timer hver eneste dag. Nogen vil sige, at de jo alligevel skal passes, fordi Mor og Far er på arbejde. Men mange skoler får ikke brugt timerne optimalt.

Nogle steder er man sikkert lykkedes med at have lange skoledage. Jeg hørte eksempelvis om en skole, hvor de lagde al pædagogisk tid i slutningen af skoledagen, for på den måde kunne de lave spændende samarbejder med SFO’en…..og for børnene virkede det dermed som om skoledagen var kortere.

Desværre oplever jeg at de længere skoledage alt for mange steder har resulteret i trætte elever og frustrerede lærere. Samt ikke mindst sværere vilkår for forenings- og idrætslivet.

Det er ikke en god start på livet, at være træt og demotiveret. 

Vi skal stille krav til folkeskolen om at levere faglig kvalitet. Men kvantitet er ikke kvalitet.